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References

1. From: Wolf Biermann, Gut Kirschessen--DDR—ca ira! (1990). I would like to thank Steve Brockmann for the lyrics.

2. The stories were published together with a third, "Das Ende," by Wieland Herzfelde's Aurora - Verlag.

3. In: Anna Seghers, Die Macht der Worte. Reden - Schriften -Briefe (Leipzig and Weimar: Gustav Kiepenheuer Verlag, 1979) 29-33.

4. See, for instance, Ernst Bloch, "Mythos Deutschland und die ärztlichen Mächte" (1933): "Wir betonen: echter Nation; denn 'Nation' ist gewiß eine Wirklichkeit und nicht allein, wie bisher immer, eine Ideologie. Erst echter Sozialismus aber holt auch echte Nation auf, als Sprachund Kultureinheit." In: Emst Bloch, Erbschaft dieser Zeit (Frankfurt: Suhrkamp, 1985) 98.

5. "Vaterlandsliebe", Die Macht der Worte 33.

6. Hans Marchwitza, Die Kumiaks (Berlin and Weimar: Aufbau Verlag, 1965), originally published in 1934; Die Heimkehr der Kumiaks (Berlin und Weimar: Aufbau Verlag, 1964); Die Kumiaks und ihre Kinder (Berlin: Verlag Tribune, 1959 ). I will quote from Marchwitza's trilogy as follows: KI/plus page number.

7. Willi Bredel, Die Väter (Dortmund: Weltkreis Verlag, 1981), originally published in 1941; Willi Bredel, Die Söhne (Dortmund: Weltkreis Verlag, 1981), first published in 1949 and revised in 1952 and 1960; Willi Bredel, Die Enkel, vol. 1 (Dortmund: Weltkreis Verlag, 1981); Willi Bredel, Die Enkel, vol. 2 (Dortmund: Weltkreis Verlag, 1981), first published in 1953. I will quote from this text as follows: VWI/plus page number.

8. I have developed this reading in more detail in my article "At the Center an Absence: Foundationalist Narratives of the GDR and the Legitimatory Discourse of Antifascism," Monatshefte 84.1 (Spring 1992): 23-45.

9. The author whose very first novel, Aufstand der Fischer von St. Barbara, started with the image of a defeated rebellion understands the fragility of such constructs.

10. On the text's narrative structure, see: Sigrid Bock, "Erziehungsfunktion und Romanexperiment. Anna Seghers' Die Toten bleiben jung," Erfahrung Exil. Antifaschistische Romane 1933-1945. Analysen, ed. Sigrid Bock, Manfred Hahn (Berlin and Weimar, 1979) 408ff.; Renate Werner, "Exemplarisches Erzählen: Ober Anna Seghers' Die Toten bleiben jung," Deutschsprachige Exilliteratur, ed. Wulf Koepke and Micheal Winkler (Bonn: Bouvier, 1984) 172ff; Inge Diersen, "Kompositionsfragen in Anna Seghers' Romanen Die Toten bleiben jung und Die Entscheidung," Junge Kunst (Berlin), Heft 3 (1960): 49-53.

11. Anna Seghers, Die Toten bleiben jung (Darmstadt and Neuwied: Luchterhand Verlag, 1981). First published in 1949.

12. Anna Seghers, "Volk und Schriftsteller," in her Die Macht der Worte 48. On motherhood and National Socialism, see Claudia Koonz, Mothers in the Fatherland. Women, the Family, and Nazi Politics (New York: St. Martin's Press, 1987).

13. She observes that in the culture of the post-war years, it was the notion of "Mütterlichkeit" which was experienced as being in crisis, not the notion of masculinity. Ursula Heukenkamp, "Das Frauenbild in der antifaschistischen Erneuerung der SBZ," Wen kümmert's, wer spricht. Zur Literatur und Kulturgeschichte von Frauen aus Ost und West, ed. Inge Stephen, Sigrid Weigel, Kerstin Wilhelms (Köln and Wien: Bühlau Verlag, 1991) 10.

14. Ibid. The implicit result of this was, of course, blaming women for what had happened. In addition, she argues that underlying this appeal to motherhood was also the effort to restore traditional gender relations, after they were disrupted by the later war years (ibid. 11).

15. In an essay from 1944, Seghers defines the task of art in this specific period in the following way: "Wo und was soll man umerziehen, wenn die Brüder und Väter mit nationalen Begründungen zum Abschlachten von Juden und zum Massenmord von Gefangenen abgerichtet wurden?... Die Künstler müssen die Begriffe von drei Werten in der deutschen Jugend neu erwecken: das Individuum, das Volk, die Menschheit... Aber reichen sie aus, den Brüdern und Söhnen von Mördern und Banditen einen Anflug von menschlicher Würde nahezubringen?" (Anna Seghers, "Aufgaben der Kunst" in her Kunstwerk und Wirklichkeit 198f.).

16. On the relationship between feminine allegory and the body, see Sigrid Weigel, "Das Theater der weißen Revolution.' Körper und Verkörperung im Revolutionstheater von Heiner Müller und Georg Büchner": "Um die reine Idee zu verkörpern, muß der dar-oder vorgestellte Körper selbst als rein erscheinen" (163). On the woman figure as allegory for which men fight, see Gertraud Gutzmann, "Zum Stellenwert des Spanischen Bürgerkriegs in Anna Seghers' Romanen Die Entscheidung und Das Vertrauen, in: Inge Stephan, ed., Wen kümmert's wer spricht? 201 and 205. On Seghers' women figures and sexuality, see Irene Lorisika, Frauendarstellungen bei Irmgard Keun und Anna Seghers.

17. Anna Seghers, "Volk und Schriftsteller," in her Die Macht der Worte 52.

18. On this aspect, see "Being Jewish in the Other Germany: An Interview with Thomas Eckert," New German Critique 38 (Spring/Summer 1986): 74 and 75. On the general question of Jews in East Germany, see Robin Ostow, Jews in Contemporary East Germany. The Children of Moses in the Land or Marx (London: Macmillan, 1989).

19. Christa Wolf, "Das siebte Kreuz," in Sonja Hilzinger, ed., "Das siebte Kreuz" von Anna Seghers. Text, Daten, Bilder (Darmstadt and Neuwied: Luchterhand, 1990) 148.

20. Anna Seghers, Der Ausflug der toten Mädchen, 10th ed. (Darmstadt and Neuwied: Luchterhand Verlag, 1989) 80.

21. See Bernhard Greiner, "Der Bann der Zeichen: Anna Seghers' Entwürfe der Identitätsfindung," Probleme deutscher Identität, ed. Paul Gerhard and Heinrich Mohr (Bonn: Bouvier, 1983) 148.

22. Anna Seghers, "Post ins gelobte Land," Erzählungen, vol. I (Darmstadt and Neuwied: Luchterhand Verlag, 1977) 161. On the topic of assimilation in "Post," see Kathleen LaBahn, Anna Seghers' Exile Literature (New York: Peter Lang, 1986)21-22.

23. In contrast to the official party line, Seghers began to emphasize the centrality of antisemitism to National Socialism in her writings around 1943. See, for instance, "An die Untergrundkämpfer," Die Macht der Worte 131.

24. Alexander Stephan accentuates her uneasiness about returning to Germany, something which resonates in her letter to Lore Wolf: "Meine Mutter wurde nach Polen deportiert und ermordet, obwohl wir ihr noch Visen verschafften, aber um Tage zu spät. Ich habe bis auf ein paar Freunde niemand Lebendes in Deutschland." Alexander Stephan, "'Ich habe das Gefühl, ich bin die Eiszeit versetzt' ... Zur Rückkehr von Anna Seghers aus dem Exil," Germanic Review 3 (1987): 145.

25. Alexander Stephan 148.

26. See, for instance, Christel Berger, Gewissensfrage Antifaschismus. Analysen - Interpretationen - Interviews (Berlin: Dietz Verlag, 1990) 12ff.

27. On the general topic of the construction of memory in the GDR, see: Sonia Combe, "Memorie collective et histoire offcielle," Esprit (October 1987): 36-49.

28. Irma Hanke, Alltag und Politik: zur politischen Kultur einer unpolitischen Gesellschaft. Eine Untersuchung zur erzählenden Gegenwartsliteratur der DDR in den 70er Jahren (Opladen: Westdeutscher Verlag, 1987) 263.

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